Første leirdag

Rovere og ledere fra Askim og Tomter speidergruppe er på tur til Kandersteg i Sveits og deler sine opplevelser med oss! Følg med for oppdateringer igjennom hele uka!

Første leirdag:

3.juli – Skrevet av Aurora Støkken Leren.

Etter en lang dag med reising og sightseeing i Zurich i går var det godt å få en god natt søvn i en ordentlig seng.

Vi startet dag 2. med frokost (brødmat) i bakgården på hotellet. Så var det bare å pakke sammen før turen gikk til Bahnhof (hovedbanestasjonen). Her byttet vi på å passe på bagasjen mens vi fikk noen timer til med Zurich før toget gikk.

Siden det var søndag var det ikke mange butikker åpne, men noen tok seg en tur for å kikke på elva som går gjennom byen også ble det lunsj på Burger King.

Togturen på ca. 2 timer (med tre tog) var en opplevelse i seg selv med en fantastisk utsikt over sveitsisk natur. Blant annet var det stas med 2.etasjers tog!

Allerede på det siste toget kom vi i snakk med to amerikanske speidere som også skulle til Kandersteg.

Siden bussen ikke gikk med en gang, startet vi heller med å gå bort til Kandersteg International Scout Center.

Her ble vi møtt av et stort hovedhus med flagg fra hele verden. Inne i gangen er det hengt opp speiderskjerf fra mange forskjellige land, og rommene er også oppkalt etter ulike land. Mens vi ventet i resepsjonen møtte vi også på skotske og norske speidere.

Da vi booket at vi skulle ha leir her var alle rommene dessverre booket, så vi fikk et leirområde ute med to sovetelt og kjøkkentelt. Resten av dagen gikk med til å sette opp disse. Det gikk ikke helt enkelt til fordi teltet vårt kom med en ødelagt stang og vi ikke fikk utlevert gummihammer med det første, men en pinki (de speiderne som jobber frivillig her) hjalp oss.

Leirområdet vårt kom på plass etterhvert. Det er rett mellom Tyskland og Irland sitt og bak en fotballbane. Heldigvis var vi ferdige med å sette opp telt da himmelen åpnet seg og det begynte å lyne og tordne. Teltene våre som dere ser på bildet var det vi kaller Donald-telt… Altså ikke de mest nymoderne teltene, og vi var usikre på om de i det hele tatt var vanntette….

Les morgendagens reisebrev for å finne ut om de var det!