HVAM 1323 Informasjonspakke nr. 2
Se vedlegg for informasjonspakke som ble sendt ut til kretsen 02.06.23
Se vedlegg for informasjonspakke som ble sendt ut til kretsen 02.06.23
Kretsstyret hadde styremøte 21.05.
Spørsmål vedr. referatet sendes til kretsstyre@ook.no
Kretsstyret hadde styremøte 23.04.
En feil har blitt oppdaget i referatet og det er at Denise De Jong (Aspirant) også deltok på styremøtet.
Spørsmål vedr. referatet sendes til kretsstyre@ook.no
Dette er de 3 patruljene som vant årets kretskonkurranse 2023.
Vi gratulerer så mye til patruljene og ønsker patruljene masse lykke til når NM i speiding er den 9.-11. juni 2023 i Levanger.
Fredag ettermiddag begynte vårens eventyr for speidere på gressplen på utsiden av Speidertua hos Marker speidergruppe.
19 patruljer kom for å kjempe om skinndiplomer, kretsbanner og 3 plasser til NM. Denne kvelden skulle speiderne gjøre klart patruljeområdet sitt ved å sette opp telt og gjøre seg klar for start konkurransen lørdag morgen. Vi var trolig heldig med været, for solen skinte, det var godt og varmt og det var mange spente og litt utålmodige speidere som finpussa patruljeområder.
Reveljen gikk kl: 23.00 og nattevaktene som gikk runden sa at kl: 23.15 var det helt stille.
Lørdag morgen, eller skal vi si natt til lørdag, sånn rundt kl: 04.30, hørtes den første speidern, og utover fra da når solen snek seg inn i telt og det ble flere og flere våkne, så våknet nesten alle patruljene før reveljen kl: 08.00.
På ettermiddagen etter rundløypa var det klart for matoppgave. Her hadde speiderne på forhånd levert inn en oppgave om hva de skulle lage, og måtte besvare mye rundt innhold av proteiner, karbohydrater, kostråd, tallerkenmodellen osv. Matoppgaven på konkurransen bestod derfor i år av mye samarbeid, det å bruke turutstyr rett, spise sammen og ha det både moro og koselig. Også fikk de spise noe de hadde planlagt selv. Kvelden ble avslutta med uhøytidelig gruppekonkurranse og peffmøte.
Det var mange spente speidere som stod rundt poengtavla før leggetid og visste at det var få poeng som skilte i toppen og at det var 80 poeng til å hente på søndag.
Natt til søndag kom det regnet og været vi hadde håpa fløy forbi med mye regn, så søndag morgen var det mye som fløt rundt i telt på patruljeområdene.
Søndag var jo også St. Georgsdag, og vi fikk se et skuespill som Marker speidergruppe hadde ordnet til.
Kretsleder Thomas delte ut diplomer og gratulerte og vi i speiderombud, ledere og foreldre stod overalt med et smil når vi så så mye glede, så utrolig mye mestringsfølelse og vennskap hos speiderne. Alle var enige om at helgen hadde vært topp.
Speiderombudet sier tusen takk for all hjelp fra dere ledere, frivillige og rovere som ikke hadde med patrulje i helga, veldig bra jobba.
En ekstra takk til lederombudet ved Marianne og Roverombudet ved Marie for god mat på lørdags kvelden. Den kveldsmaten hjalp ihvertfall Heidi igjennom en hektisk helg.
Takk til teknisk arrangør Marker speidergruppe.
Vi sees på leir til sommern.
Bilde under her er fra matoppgaven og gruppestafetten.
Vi ønsker alle velkommen til småspeiderleir for flokk og bever speidere. Hovedmålene med leiren er å knytte vennskap, samarbeid, friluftsliv og til det å at speiding skal være gøy
Leirplassen blir i idylliske omgivelser på Bygdetunet i Rakkestad kommune.
Bygdetunet er et friluftsområde, ca 500 m nord for Rakkestad sentrum, som i hovedsak består av en park og et tun.
Innrykk:
Fredag fra klokken kl 17.00. Det er ikke lov å kjøre inn på leirplassen under leiren, og dere må påregne 50-100 meter å bære inn utstyret. Ta med tralle om dere har mye tungt utstyr, det vil også være en tralle til utlån.
Leirområdet:
Gruppene sørger selv for egen mat og transport til leirområdet. Det blir tilgang til drikkevann og det er tilgang til sanitæranlegg. Alt av håndvask og kvelds/morgenstell gjøres på eget området.
Engangsgriller og bål på bakken er ikke lov. Grill godt opp fra bakken er lov hvis det ikke blir for tørt. Husk brannslukkingsapparat og vannbøtte. Hvis det blir tørt i forkant av leiren, må vi si nei til grill og ellers åpen ild.
Det er avsatt god tid til mat, dette fordi vi ønsker at speiderne skal delta med matlaging og rydding etter mat. Vi ønsker også en viss ro over leiren, det trenger ikke skje noe hele tiden. La vennskap bli til på tvers av gruppene.
Fredag er det varm felles grill ca kl 18- 20
Leirbål:
Småspeiderombud ønsker at alle grupper stiller og forbereder speiderne med enten sketsj, sang, speider-rop eller har vits og gåter til leirbålet på lørdag. Vi ønsker god stemning rundt leirbålet, før vi senker roen før leggetid.
Gruppeaktivitet:
Lik de senere år er det, blir det gruppeaktiviteter lørdag. Hver gruppe må da stille med en type aktivitet som skal vare i 1 time, og skal repeteres 4 ganger for like mange patruljer som dere selv stiller med. (3 – 7 speidere i hver patrulje). Eksempler på tidligere aktiviteter er f.eks: lage barkebåt, lage skjerfknute, lage godis eller leker. Det foregår slik at en gruppe vil komme til besøk til deres leirplass på deres økt….visa versa vil dere ta med deres patruljer på besøk til andre på gruppebesøk. Ta gjerne kontakt med småspeiderombud hvis dere trenger tips. Dere kan gjerne repetere en aktivitet dere har hatt på et speidermøte tidligere i år.
Påmeldingen har åpnet på min.speiding.no og er åpen frem til 1. juni
Pris pr. speider er 200 kr.
Kretskonkurransen:
Lag til kretskonkurransen er minimum 3 og maks 7 bever eller flokk speidere.
Bever: 1. og 2 klasse, Flokk/småspeidere 3. og 4 klasse
Maks 1/3 av patruljen kan bestå av «5.klasse småspeidere»
Bevere som stiller deltar i konkurransen og bedømmes for seg. Den samlede poengsummen pr. flokk/koloni blir fordelt på antall påmeldte lag i flokken/kolonien.
Aldersgrense for deltagelse på konkurransen er fylte 6 år.
Det skal være minst et postmannskap per påmeldte lag. Kilde: Statutter for småspeiderleir og kretskonkurranse
Ved spørsmål kontakt flokk@ook.no
Informasjonsskriv nr. 3 for KK-Tropp. Se tidligere skriv for info nr. 1. og 2
Ved spørsmål kontakt Speiderombudet på tropp@ook.no
Informasjonsskriv nr. 2 for KK-Tropp. Se tidligere skriv for info nr. 1.x
Ved spørsmål kontakt Speiderombudet på tropp@ook.no
Kretsstyret gjennomført sitt første «konstituerende» møte etter kretstinget søndag 05. mars.
Spørsmål vedr. referatet sendes til kretsstyre@ook.no
Speiderombudet ønsker velkommen til peff1, «patruljemøte». Dette er det første kurset i ledertrening i NSF.
Tid: 24-25 mars. Dere møter på p-plass Speiderborgen kl: 18.00. Det er en haug trappetrinn opp til hytta, så pakk i sekk. Planen er å ligge inne, ta gjerne med feltseng, da det ikke er så mange senger. Og har du lyst å ligge ute er det også lov😊
Hjemreise fra P-plass lørdag kl: 15.00.
Sted: Speiderborgen, Finstadveien 78, 1708 Sarpsborg.
Målgruppen for kurset er speidere i eller tiltenkt peff- eller ass-rollen i patruljen. Målsetningene er patruljeledelse i planlegging og gjennomføring av patruljemøtet. Kurset legger vekt på hva speideren er og hvordan speidermøtet planlegges og gjennomføres. Speidermetoden og patruljesystemet er blant mange temaer som tas opp. Peffens rolle er i fokus.
Anbefales for speidere som har vært med en stund og de som virkelig passer til å lede en patrulje.
Litt om innhold i Peff 1:
-Hva er speiding: speiderhistorie, speidermetoden, speideridealer, patruljesystemet
-Patruljebygging og patruljesærpreg
-Peffens og assens rolle
-Planlegging og gjennomføring av et patruljemøte med fokus på struktur og rammer
-Hjelpemidler og ressurser
-Speiderprogrammet
-Hvordan lærer vi – forutsetninger og metoder
-Informasjon og kommunikasjon
-Planlegging og gjennomføring av et patruljemøte med fokus på faglig innhold
-Problemløsning i patruljen
-Veien videre – videre peffopplæring i gruppa og kretsen
* Vi blir både inne og ute. Vi sover inne tropps-vis. Også mulig å ligge ute om du vil det.
Pakkeliste: skrivesaker, innesko, uteklær, soveklær, sovepose, feltseng, innesko/sokker, liggeunderlag, speiderkniv, kopp, osv. husk å merke alt med navn.
Fredag kveld blir litt bli-kjent/brettspillestund, så ta gjerne med spill, bok, tegnesaker e.l.
Speiderskjorte og skjerf er obligatorisk.
Påmelding via troppsleder og min.speiding, husk å oppgi allergier og diett (andre ting vi bør vite kan sendes Heidi på mail: tropp@ook.no).
Frist 17 mars.
Vi gleder oss 😊
Speiderhilsen Therese og Heidi m/flere.
Vedlagt ligger protokollen fra Østre Østfold Krets sitt Kretsting 05.02.22. Oppdatert deltagerliste er også vedlagt.
Snart er tid for trinn 1 kurs på Marker speiderhus. Det er nå 29 påmeldte deltakere så dette blir en god helg med mye læring, erfaringsutveksling og moro. Her følger litt viktig info om helgen:
Oppstart for kurset: Fredag 3. mars. kl. 18:30, vi er der fra kl. 18:00. Det blir servert lett kveldsmat fredag kveld. Kurset starter på fredag kveld og vi kommer til å måtte bruke all tid vi har i helgen for å komme igjennom alt på en god måte.
Avslutning: Senest søndag 5. mars kl. 13:00. Vi kan gi et sikkert sluttidspunkt til frokost søndag.
Lokasjon: Vi skal være på Marker speiderhus, Storemoen 5, Marker – kart: https://bit.ly/kart-trinn1 . Speiderhuset har innlagt strøm, vann og vanlige toalettfasiliteter. Det er greit med parkeringsplasser i området, men vi oppfordrer likevel til samkjøring.
…Marker speidergruppe og speiderombudet ved Therese og Heidi inviterer alle kretsens troppsspeidere og ledere til kretskonkurranse i Marker.
Sted: Speidertua, Storemoen 5, 1870 Ørje.
Dato: 21 april-23 april.
Innsjekk: Fredag kl. 18.00. Start KK, selve Kretskonkurransen starter på lørdag kl: 10.00.
Utsjekk: Søndag ca. kl. 15.30
Pris: 100 kr pr. speider. Betales til konto 1090.24.66970 sammen med påmeldingen. Merk påmeldingen med GRUPPENAVN + KK2022.
Påmelding: Skjer gruppevis via web på https://min.speiding.no, så raskt som mulig, men absolutt senest 7 april kl: 20.00.
Postmannskap: Gruppene må stille med minst 2 postmannskap. Speiderombudet ber om at postmannskapet oppgir det i påmeldingen dersom de har spesielle ønsker for hvilken type post de ønsker å bemanne. Liste over postmannskap sendes til innen 7 april kl: 20:00, eller til tropp@ook.no.
Ved spørsmål ta kontakt med Heidi på mobil eller mail: tropp@ook.no eller Therese på mail.
Matoppgaven: Mer informasjon om matoppgaven blir sendt ut til troppsledere i god tid før konkurransen.
Hemmelig oppgave: Informasjon om hva patruljene skal ha med til hemmelig oppgave blir sendt ut til troppslederne i god tid før konkurransen.
Alle deltakere skal ha gyldig (betalt) medlemskap og levere helsekort ved oppmøte. Helsekortene legges i en lukket konvolutt som merkes med patrulje og gruppe. Teknisk arrangør oppbevarer konvoluttene gjennom helgen, og destruerer dem når arrangementet er over.
Gruppene som deltar må stille med 2 stk. selvstendige og ansvarsbevisste postmannskaper og nattevakter. (lister over hvilken post du skal stå på og eventuell nattevakt kommer til troppsledere i god tid før konkurransen).
VI GLEDER OSS 😊
Statutter for kretskonkurranse tropp. Vedtatt på kretsting 05.februar 2023
Vedlagt ligger alle presentasjoner vist frem på kretsting.
Vedlagt ligger rulleringsliste for 2023 – 2031